mandag 26. mars 2012

Parfymejakta del III - Honoré de Prés (del I?)

Honoré de Prés er, så langt jeg har forstått, et ganske velkjent merke når det kommer til økoparfyme. I alle fall for meg. Mest fordi de selger det både på Gimle og på Frelse.
Merket har faktisk en del parfymer å tilby, og de har holdt på siden 2008. Jeg liker også at de forsøker å skape et "merke" som kan minne noe om "klassiske" parfymemerker, dvs. at det ikke virker for distinkt "naturlig" eller "hippy - noe enkelte økologiske merker kan. Jeg har, av en eller annen grunn, veldig sans for estetikk som virker ålreit og ren, så det fryder meg når merker tenker litt rundt dette. Og så videre og så videre. Det aller beste er jo, såklart, at ingrediensene er 100% naturlige. Hurra! Dessuten er parfymene også sertifiserte med ecocert merket!
Les mer om merket her på deres hjemmesider.

Jeg har lenge vært interessert i å prøve disse parfymene, og gjorde det for første gang en del uker siden. Jeg har jo ikke fått skrevet noe siden den gang - mest grunnet særdeles mye å få ferdigstilt med studiene - så derfor er det ikke bare én parfyme"anmeldelse" dere får i dag - men (foreløpig) tre!

Sexy Angelic



Hvorfor denne parfymen har fått dette navnet forstår jeg ikke helt, enda. "Sexy" bringer stereotypisk tankene til noe dypt, spennende, forførende - og ikke lett, flørtende og sjarmerende. Jeg oppfatter parfymen som sistnevnte. På min hud er den nærmest gjennomsiktig - bare såvidt der, skyggeaktig - med en leken eim av - på meg - tydelig mandelduft. Senere utvikler også mandelen seg til noe melisaktig og fjernt. Jeg synes det dufter riktig så fint - så lenge det dufter. Noe kjedelig kanskje, men ikke verst. Parfymen varer veldig kort. Jeg sjekket aldri klokka, så jeg aner ikke hvor lenge, men mindre enn to timer. Og det er dårlig. Ikke slikt man betaler 600 kr for. I alle fall ikke på min hud. Tilbake
til dette med Sexy - kanskje noe av denne gjennomsiktigheten, naturligheten, nesten hudlige kvaliteten er noe av det sexy? Merk Sexy Angelic - engleaktig er i alle fall duften, og ganske god så kort den varer.


Honorè's trip



"Appelsindrops!!!" er det første som slo meg ved lukten av denne parfymen. Den lukter rett og slett drops. Appelsindrops, sitrondrops og limejuice, mer spesifisert. Man klarer liksom ikke å avgjøre hvorvidt dette er veldig bra eller litt for søtt før det hele forsvinner. Og det er synd, for parfymen hadde definitivt potensiale. Om ikke som parfyme, så som en slags oppkvikkende spray. Kort sagt: Flott sitruspotensiale (jeg er veldig glad i sitrusdufter) men skuffende gjennomføring i det som må være parfymehistoriens korteste varighet.







Chaman's party


Chaman's party har noe de andre parfymene mangler: varighet! På meg varer den kjempelenge. Dette er ikke en skrikende parfyme - men en absolutt tilstedeværende en. La meg si det slik: den lukter spesielt. Veldig spesielt. Unikt, kan man si. Den starter med en duft som minner om grillfest, brent tre og nesten noe kjøttaktig. Skummelt - men spennende. Dette er veldig nytt for min nese - i alle fall i en parfyme! Denne delen varer ikke så altfor lenge - mykt går den over til en mer behagelig og mye mer forførende del - som fremdeles innehar tilstedeværelsen av brent tre. Den lukter fremdeles annerledes og unikt, men jeg vil nesten omtale denne duften som nå dukker opp som: "nydelig!". Eksotisk og hviskende. Litt skogsaktig, litt fuktig tre. Så varer det lenge! Jeg kan dufte restene på armen morgenen etter. Virkelig, dette er en parfyme jeg absolutt ikke hadde trodd at jeg kom til å like, men som jeg virkelig har sansen for. Den er såpass spesiell at den kanskje ikke egner seg til hverdagsbruk, men den kan nok bli en fabelaktig parfyme for kvelder og sammenkomster, lange sommernetter osv. Det er nesten så jeg kjøper den. Jeg må bare prøve ut flere først. Men, dette er nevneverdig en parfyme jeg ikke tror at alle kan like.

Uansett, hud, kjemi og alt er veldig individuelt - parfymer må derfor prøves for full effekt. Samtidig håper jeg på å gi en smakebit fra min opplevelse her. Er tross alt slik jeg har funnet mange parfymer ...
Jeg kommer tilbake til dette parfymehuset da de har flere kreasjoner det er verdt å skrive om.

2 kommentarer:

  1. Jeg villukte appelsindrop!! :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja! Jeg også, fant jeg ut. Synd det bare varer i fem minutter. Er nå på jakt etter varig appelsinduft.

      Slett